دکتر سارع زرع پیما
درمان تنبلی تخمدان

ناباروری در نتیجه تنبلی تخمدان در اکثر خانم ها که به آن دچار هستند در اولین قدم باید علت آن را بیابید و حال با ما همراه باشید تا دلیل تنبلی تخمدان را به شما توضیح دهیم.

از علت تا درمان تنبلی تخمدان

سلول های اولیه در تخمدان خانم ها و

جود دارد این سلول های نا مبرده شده به تخمک تبدیل می شود در این سلول فیبروم ترمیم پیدا کنند جنین به وجود می اید.

در مغز هر انسان غده به نام هیپوفیز وجود دارد که دستور تولید و هورمونی به نام اف اس اچ در هر دوره قاعدگی صادر می کند . تخمک را وادار می‌کند که نوع سلولی که فقط در تخمک وجود دارد را رشد بدهد تخمدان طبق این دستور سلول های مورد نظر را انتخاب می کند و شروع به رشد نمی کند.

سلول های در حال رشد بر هم دستور ساخت هورمون های استروژن و پروژسترون می دهد. علاوه بر این سلول‌ ها دستور آماده سازی رحم برای ورود به تخمدان و بارداری احتمالی را خواهد داد و این دستور را اطاعت می کند و شروع به رشد سلول های خود از طریق ساختن بیشتر دیوارها با مویرگ های ظریف می نمایند.

هیپوفیز دستور ساخت هورمون به نام ال اچ را بین روز های ۱۲ تا ۱۶ بعد از آخرین روز های قاعدگی می دهد این هورمون به تخمک می رسد و در سلول آماده ترین و بزرگترین سلول برای تخمک شدن را صادر کند.

لوله رحم  قبل از بین می رود و مجددا تخمک شروع به رشد دادن سلول جدید می‌کنند و این مرحله از همان بلوغ را دوره یائسگی ادامه دارد.

علت های تنبلی تخمدان

از جمله عواملی که در چرخه هیپوفیز و تخمدان کیست ایجاد می کند اضافه وزن و چاقی است که باعث افزایش ترشح هورمون پروژسترون و استروژن هورمون های مردانه میشود عوامل ژنتیکی استرس و اضطراب روحی مشکلات دیابت به هورمون انسولین بیماری های غده تیروئید مشکلات غده فوق کلیوی تومور های مغزی بیماری های عفونی و میکروبی لگن و رحم از دارو هایی که دارای پروژسترون هستند.

بیماری تنبلی تخمدان چگونه به وجود می آید؟

از جمله عوامل مهمی که ما را در تشخیص این بیماری راهنمایی می‌کنند می‌توان به چاقی جوش و آکنه کاهش مو های پیشانی افزایش دوره عادت ماهانه به شکل قطع قاعدگی و قاعدگی شدید و طولانی مدت سندروم تخمدان پلی کیستیک چرب شدن پوست بدن اشاره کرد.

از علامت های دیگری که در سندروم پلی کیستیک در تخمدان را دچار مشاهده می‌شود این است که این کیست ها در قسمت گردن زیر بغل زیر پستان هم رشد می کنند در زمان سونوگرافی کیست رحمی دیده می شود زیرا افرادی که به این بیماری مبتلا هستند معمولا سونوگرافی آنومالی میشود.

بهترین راه تشخیص اولیه بیماری سونوگرافی تورم و گرفتگی واژن باشد دقیق تر نشان می دهد از جمله عواملی که در جواب سونوگرافی خیلی به وجود نیاورد چربی زیاد شکم و وضعیت دلیل دیگر است و ممکن است قند خون بالا برود.

راه های درمان تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان در اهواز

بهتر است درمان را  شش ماه تا یک سال ادامه دهید حدود یک سال بعد از شروع درمان اثر دارو را می بینید از لیزر موهای زائد استفاده کنید کاهش دادن وزن در درمان بسیار تأثیرگذار است افراد چاق باید وزن خود را کم کنند.

داروهای زمانی تخمدان

این دارو ها از رمان روز 5 قاعدگی شروع میشود به مدت ۲۱ روز هر شب یک از مصرف باید کنید سپس به مدت هر روز دارو قطع نمایید و بر اساس دسته بندی دکتر دارو را شروع کنید به جای این دارو می تواند از قرص های ال دی هم استفاده کنید و مصرف قرص های ضد بارداری بهترین درمان برای تنظیم دوره های ماهانه است.

نکات مهم درباره داروهای تنبلی تخمدان

دارو های دیگر نیز برای درمان به افراد می‌دانند که بستگی به علت بیماری دارد وقتی که فرد دچار بیماری های غدد و تیروئیدی هست با مراجعه به پزشک متخصص خود می‌تواند درمان های لازم را برای این بیماری انجام دهد.

مصرف همزمان دو داروی سیپروترون و اسپرینو لاکتون برای افراد بسیار مناسب است. مصرف همزمان این دارو و اثر بخشی آن را چندین برابر می‌کند اما در رابطه با مصرف قرص متفورمین باید بدانید که این قرص همراهی باید در زمان جداگانه استفاده شود.

درمان تنبلی تخمدان با روش ها و نسخه های طب سنتی

درمان تنبلی تخمدان با بادکش زیر شکم و کمر

بادکش های زیر شکم و تخمدان برای ربفع این مشکل ا فراموش نکنید که این کار توسط افراد با تجربه و ماهر باید انجام شود.

حجامت برای درمان تنبلی تخمدان

برای رفع این مشکل باید بر اساس نتایج بدن حجامت شود و درد حجامت برای این بیماری مفید است و تحت نظر پزشک متخصص طب سنتی از ما باید این کار را انجام دهید حجامت عمومی یعنی در قسمت های مهره های پشت یا میانه دو شانه تیغ میزنند و خون های کثیف اضافه را خارج می کند در برخی از مواقع حجامت در زیر شکم انجام می شود که هر دو هفته یکبار باید این کار را انجام بدهند.

تفاوت بیماری تنبلی تخمدان و تخمدان ضعیف چیست؟

تخمدان های ضعیف دارای ذخیره تخمدان کم هستند ولی افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان دارای amh بالای سه تا ۵.۳ است لذا این دو بیمار کاملا با یکدیگر تفاوت دارند.

اختلال قاعدگی در ابتدای بلوغ خطرناک

در دوسال ابتدایی بعد از بلوغ  قاعدگی نا منظم و مشکلات طبیعی هستند و در صورت آن که بعد از دو سال از بلوغ و شروع قاعدگی همچون علائم نامنظمی وجود داشت حتماً باید جهت تشخیص به پزشک مراجعه شود.

آیا مصرف قرص های ضد بارداری تاثیر منفی بر روی بدن دارد؟

اثرات مصرف قرص میان افراد این است که آیا این قرص ها تاثیر بدی برای بدن میگذارد برای پاسخ به این سوال باید گفت نه تنها مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد بلکه در درمان بیماری به صورت کامل انجام نشود مشکلات دیگری را هم به وجود می آورد از مصرف این نوع قرص و تجهیزات صلاح دید پزشک بلامانع است.

برای تنبلی تخمدان چه چیزی بخوریم؟

انواع مواد غذایی که در کشور غذایی سالم به وجود دارد برای تنبلی تخمدان بسیار موثر هستند اگر بتوانید غذاهای ضد التهاب مصرف کنید چربی سالم میل کنید کاهش کربوهیدرات و افزایش پروتئین را در برنامه غذایی تان دارید غذا های ارگانیک و طبیعی استفاده کنید و در هر صورت وزن خود را کم کنید.